Jul 25, 2011

rutin prktikal

tugas yg biasa dilakukan duduk di kaunter..klien dtg layan..yg nk mengadu, ambik duit, buat permohonan bantuan, yg dtg marah2 pun ada..but tu semua pengalaman..sebenarnya untuk belajar lebih bnyk masalah klien ni kena bertugas di kaunter..sy pun dah boleh explain bila klien nak bantuan, prosedur2 yg perlu, hal2 duit bantuan bulanan dll..berbeza dgn minggu first klien dtg kne pnggil pegawai..n drp situ dgr dan fhm cara pegawai buat dan layan klien..sy pun boleh bezakan jenis2 bntuan yg disediakan..paling banyak ialah bantuan am (BA) iaitu dr negeri dan lain2 dr federal..sy juga berpeluang menemuduga klien yg ingin memohon bntuan..selain bertugas di kaunter sy dpt ikut pegawai buat bayaran bantuan ke rumah2 klien dan pusat2 bayaran untuk setiap bulan..seterusnya membuat siasatan kes bagi setiap permohonan bantuan, masuk kampung, berpeluang menghantar klien OKU ke Bengkel untuk belajar kemahiran seperti menjahit, kraftangan dll....menjadi urusetia, fasilitator, pengerusi majlis bagi program kaunseling komuniti dan yg bakal menyusul ialah program kecermerlangan remaja ..conti.

No comments:

Post a Comment